סוגי דימויים בעיצוב

סוגי דימויים בעיצוב

שימוש בדימויים בעיצוב משרת מטרות מיידיות, כמו לעורר צופה לבצע פעולה באופן מיידי, או שהם משמשים כדי לעורר ולגרות.

דימוי רטורי

שמו מעיד על מקורו מהמונח רטוריקה. אמנות השכנוע באמצעות שפה. יצירת דימוי רטורי, כלומר דימוי שישכנע אותנו ב"אמת", כלשהי, בא לידי ביטוי בכרזות פוליטיות. שם בדרך כלל יתבצע שימוש בתמונות היריב, כאשר מתבצע בהן עיבוד ההופך את התמונה לבעלת מאפיינים שליליים. למשל בחירה בתמונה בזוית מסוימת, תמונה שבה המועמד עם הבעת פנים כעוסה או אחרת.

דימויים סמיוטיים, סימנים וסמלים

סמיוטיקה היא חקר הסימנים ומערכות הסימנים. הסבר פשוט מהו סימן בדוגמה הבאה: אם נתבקש לאסוף עשר תמונות שונות של בתים בכל פינה בעולם, נוכל כולנו להבין שאלה הם בתים, אף על פי שלכל אחד מהם מראה שונה. לעומת זאת כולנו נזהה סימן פשוט המורכב מריבוע ומשולש קטן מעליו סמל לבית.

המושג עצמו בעיצוב קשור במערכת יחסים בין שתי קטגוריות: המייצג (Signifier) והמיוצג (Signified) בדוגמה שהובאה קודם לכן המייצג הוא סמל הבית הפשוט והמיוצג הוא למעשה כל בית. בעיצוב אתרים, למשל, מופיע הסמל לעיתים קרובות בסמוך לשורת הכתובת באזור הפרטים ליצירת קשר.

דימוי המצליח ללא מילים ותוספות לייצג הגדרה, מונח, עצם מחיי היום היום של טווח רחב ביותר של צרכני העיצוב קולע באופן הטוב ביותר להגדרה.

דימוי דידקטי

דימוי דידקטי מייצג הנחיה בהירה וברורה שלא ניתנת לפרשנות או למשמעות נוספת. הדוגמה הפשוטה ביותר היא חץ הכוונה. בדימויים דידקטיים נעשה שימוש נרחב בעיקר במוסדות שלהם מרחב תנועה גדול מאוד, כמו בתי חולים, שדות תעופה, מוזיאונים, מרכזי תחבורה, כבישים ועוד. הדימוי חייב להיות ברור לחלוטין, ויחשב למצוין אם יצליח לרחף מעל מחסומי שפה. ניתן לגוון ולהפוך את העיצוב המקורי למורכב יותר, אך חשוב להקפיד על מסר מובן וחד משמעי.

בחירה בעיצוב סמל צריכה להיות מודעת ולהתייחס לצורך לייצר משמעות מיידית או לייצר משמעות ושיוך לאורך זמן. סמלי השרותים הקלאסיים המוכרים לכולנו נראים כביטוי גרפי פשוט לדמות אדם והבסיס לשני המינים הוא זהה. השינויים הקטנים בדמות על מנת לייצג אישה אל מול גבר מתבטאים באופן הפשוט ביותר בהלבשת חצאית ושיער ארוך על הדמות הבסיסית. כולנו, למרות הגיוון במראה בעולם המערבי, עדיין מבינים את הכוונה. בקניון מסוים בחורה לייצג בשלטי ההכוונה לשירותים גבר ואישה באמצעות דמויות לבושות, פיגורטיביות לחלוטין כולל פרטי פנים ושנמצאות בתנועה. כיוון שכך, המשמעות המקורית אבדה באופן מיידי והצופה נדרש לניחוש מושכל על מנת להבין שהשלטים מורים לכיוון השירותים.

סמלים של רכבים מוכרים, לעומת זאת, רכשו את המעמד שלהם כמייצגים לאורך הזמן, כיוון שהפכו למזוהים עם המוצר המקורי. אנחנו לא נתבלבל כאשר נתקל בסמל החץ הכפול הפונה כלפי מעלה ומייצג את המותג סיטרואן, או בצלב הנטוי של חברת שברולט. גיוון ושינוי של סמלים אלה ינתק את השיוך שלהם באופן מיידי ולא נכיר את המיוצג.

כשנרצה לייצר משפחה של סמלים, למשל עבור שילוט במוזיאון, עבור כפתורים באתר אינטרנט או אפליקציה, עלינו להקפיד על אחידות, בקו, נפח ושימוש במרכיבי יסוד צורניים.

דימוי מטפורי

מטפורה מילולית עושה שימוש בתכונות של נושא או עצם מסוים כדי לתאר אחר. בעיצוב ישנם סמלים מטפוריים מוכרים המייצגים מושגים: הנחש על כן כמייצג של הרפואה, גולגולת עם שתי עצמות לייצוג של רעל סכנת מוות, הברק שמייצג חשמל, אף על פי שחשמל כשלעצמו אינו נראה ועוד.

השימוש הנרחב בדימויים מן הסוג הזה נעשה בעיצוב סמלים המשמשים בעיצוב של לוגו או זהות של מותג. למשל,
בועת דיבור מספרי הקומיקס הפכה לסמל המאפשר שיחה בהתכתבות.
יונה היא מטפורה לשלום בעקבות המוניטין שלה מסיפור תיבת נח.
מגדל אייפל הוא למעשה הייצוג הבולט של פריז.