בלנדר היא חלק מחבילת Blender 3d Suite. זו תוכנת תלת מימד המבוססת קוד פתוח ובנויה על python המובילה בתחומה בעולם. בתוכנה משתמשים בכל תחום אפשרי הדורש גרפיקה תלת מימדית:
הדמיות תלת מימד לאדריכלות, עיצוב תעשייתי, עיצוב מוצר, עיצוב תכשיטים, עיצוב אריזות, בניית Assets למשחקי מחשב, בניית דמויות סרטוני וסרטי אנימציה באורך מלא.
מאז הופעתה בסוף שנות ה-90 של המאה ה-20, בלנדר הלכה ותפסה את מקומה לצידן של תוכנות מסחריות כמו Maya ו-3d studio Max ואחרות מהדרג השני והשלישי. היכולות המדהימות שלה הפכו אותה לכלי אמין שהוכיח את עצמו בכל העולם, ועבור אולפני אנימציה ו-VFX, חברות הדמיה, חברות משחקים, ותלתיסטים עצמאיים היא הפכה לכלי מועדף כיוון שהיא לא עולה דבר! בנטפליקס ניתן למצוא סרט אנימציה באורך מלא שהופק באמצעות Blender, חברת Sony השתמשה בבלנדר באחד מהמשחקים שלה לקונסולת פלייסטיישן, ואפילו כאן בישראל, סטודיו פיצ'י פוי המוכר, הפיק עבור קוקה קולה סרטון פרסומת באמצעות בלנדר.
בלנדר נמצאת בתהליכי פיתוח מתמידים על ידי Blender Foundation הממוקם באמסטרדם, הולנד, וגולת הכותרת לקראת סוף שנת 2018 היא גרסה 2.8 שעומדת לקראת השקה וזכתה לממשק ידידותי למשתמש בניגוד לממשק המורכב יותר שהיה לה עד גרסה זו.
לצד מנוע הרינדור הפיזיקלי המעולה שלה Cycles, בגרסה 2.8 יופיע מנוע רינדור Real Time הנקרא Eevee שממקם את בלנדר והיכולות שלה בפסגה יחד עם התוכנות המובילות בעולם.
בחבילה של בלנדר ניתן למצוא את כל הדרוש להפקה וייצור של תכנים בתלת מימד, כולל עורך וידאו בסיס פנימי, מערכת קומפוזיטינג מבוססת Nodes ועוד, כך שהתלות ברישיונות לתוכנות מסחריות כבר לא נדרשת בעולם התלת מימד.
במסגרת מערכת הקורסים של הסדנה לאמנות דיגיטלית מתקיים קורס על בלנדר 2.8, המעניק מבוא כללי בכל השדות של התחום על גבי בלנדר:
התמחויות משניות במידול, אנימציה ושדות אחרים יוצעו בהמשך הקורסים כולל שיעורי רישום לחיזוק התפיסה המרחבית וניתוח עצמים לשיפור יכולות המידול והאנימציה.
בפרק זה נבצע הכרות ראשונית עם מנשק התוכנה של בלנדר ונבצע פעולות ראשונות ביצירה ועריכה של עצמים במרחב התלת מימדי של התוכנה
ממשק התוכנה (בלנדר 2.8)
מבנה כללי:
מרחב העבודה הראשוני (Default workspace)
מרחב העבודה של בלנדר גדוש בחלונות רבים ומחולק על פי תפיסת ממשק משתמש המפרידה את העבודה בתוכנה למשימות ממוקדות בפריסה שונה של המרחבים. עם הפתיחה של התוכנה מופיעים המרכיבים העיקריים הבאים:
שורת תפריטים עליונה הכוללת 5 תפריטים עיקריים:
• File – מכלול פעולות הקשורות בשמירת קבצים, ייבוא ושינוי העדפות של עבודה עם קבצים
• Edit – ביטול וחזרה על פעולות ומספר פעולות נוספות הקשורות בפקודות כלליות, אחת מהן היא פקודת החיפוש שקיצור המקשים שלה הוא F3
• Render – רינדור היא הפעולה שאוספת את כל הנתונים שיצרנו בתוכנה ומייצרת מהם תמונה או סרטון, או רצף של תמונות, בעברית הפעולה נקראת צלימה. הפקודות לרינדור נממצאות בתפריט זה.
• Window – התפריט מאפשר פתיחה של חלון חדש בתוכנה כולל כל כל רכיבי הממשק בלי לסגור חלון קודם ופקודות שונות הנוגעות לחלונות התוכנה
• Help - התפריט מאפשר גישה למקורות מידע ועזרה שונים של תוכנת בלנדר
שאר הלשוניות מציגות כל אחת בתורה מרחבי עבודה מותאמים לביצוע משימות שונות בתוכנה. כברירת מחדל נפתחת התוכנה עם מרחב Layout פתוח, הכולל את החלונות והפקדים הבאים:
• 3D vieport – בחלקו העליון קבוצות פקדים שונות המתפלגות לפקדי אפשרויות תצוגה ופקדי פעולות.
• בצידו השמאלי של ה-3D viewport ישנו חידוש מגרסה 2.8, חלון Tools המזכיר תוכנות גרפיות מוכרות. הכלים המצויים בו משמשים לביצוע הפעולות הנפוצות והחיוניות ביותר בתוכנה בעיקר עבור Modeling.
• בתחתית המרחב מצוי חלון ה-Timeline, המאפשר הפעלת אנימציה, סימולציות ופעולות אחרות הכוללות שינוי לאורך זמן, ומכיל פאנל הפעלה כולל הגדרות זמן והגדרות נוספות.
• בצד ימין מצויים שני חלונות נוספים: העליון, חלון Outliner המציג את כל העצמים המופיעים בחלון ה-3D Viewport לסוגיהם השונים, וכולל אפשרות חדשה החל מגרסה זו: Collections.
התחתון הוא חלון Properties, שבו נערכות תכונות העצמים והכלים השונים המשמשים בתהליך היצירה בתוכנה.
{mprestriction ids="5"}להמשך צפייה בשיעור עליכם להרשם לקורס. לחצו כאן להרשמה
החלפת סוג חלון
בפינה השמאלית העליונה של כל חלון ישנה חלונית ריבועית המאפשרת החלפה של סוג החלון באמצעות תפריט חלונות נשלף.
פיצול ומיזוג חלונות
לחיצה עם לחצן ימני על הגבול בין החלונות השונים מאפשרת לפצל ולמזג חלונות לצורך ביצוע פעולות שונות בתוכנה בחלונות שונים, למשל, פיצול חלון 3D viewport, לחלון נוסף שמציג את ה-Node Editor. תופענה שתי פקודות Split ו-Join.
ב-Split יופיע קו פיצול שניתן לכוון לפני ואחרי היצירה שלו. לחיצה על מקש Tab מאפשרת מעבר מקו פיצול אופקי לאנכי. לחיצה נוספת מפצלת.
לחיצה על Join תציג חץ שניתן לשנות את כיוונו לצורך מיזוג עם החלון שמבקשים להעלים.
יצירה ועריכה של עצמים
טרנספורמציות של עצמים
בשלבים הראשונים בעבודה עם התוכנה נשתמש בשני מצבי עריכה:
• Object Mode
• Edit Mode
מעבר בין שני המצבים מתבצע באמצעות חלונית מצבי העריכה בפינה השמאלית העליונה של חלון 3D, או בלחיצה על מקש Tab, כאשר סמן העכבר בתוך החלון.
שימו לב!!
פעולות שונות שנבצע בתוכנה יתממשו, רק כאשר סמן העכבר צריך יימצא בגבולות החלון שבו רוצים לבצע את הפעולה.
ישנן 3 פעולות בסיסיות לשינוי מראה ומיקום של עצמים:
• גרירה – Grab
• שינוי מידה – Scale
• סיבוב – Rotate
ישנן מספר דרכים להפעלה של השינויים:
לאחר בחירת עצם, או חלקי עצם, באמצעות לחצן שמאלי בעכבר, נוכל להשתמש בארבעה פקדים שנמצאים בחלון Tools:
• הפקד הראשון מאפשר הצגת כל יישומני (Widgets) השינוי על גבי העצם
• שלושת הפקדים האחרים מאפשרים הצגה סלקטיבית של יישומוני השינויים בנפרד לכל אחד.
היישומונים מכוונים לשינויים בכיוון הצירים. לחיצה והזזה של כל אחד מהם תפעיל את השינוי בכיוון הרצוי.
יצירת שינויים באמצעות קיצורי מקשים
הפעלה של שינויים מתבצעת גם באמצעות קיצורי המקשים G, S, R בהתאמה לשם השינוי. לאחר לחיצה על הקיצורים ניתן לבצע את הפעולה באופן חופשי.
כאשר נרצה לבצע את השינויים בכיוון של ציר מסוים נלחץ על אות הציר (למשל X) ולאחר מכן נזיז את העכבר והשינוי יחול בכיוון הציר.
כאשר נרצה להגביל את השינוי באחד הצירים, לאחר הלחיצה על הקיצור, נלחץ על מקש Shift בתוספת אות הציר (למשל Shift + Z) והשינוי לא יחול בכיוון הציר.
הגדרה של שינוי בתוספת לחיצה על הציר וערך מספרי תחולל שינוי מחושב, למשל: לחיצה על מקש R, לאחר מכן על מקש Y והקלדה של המספר 45 תיצור סיבוב של 45 מעלות סביב ציר ה-Y.
דרך נוספת, מדויקת, לביצוע השינויים היא באמצעות חלון תכונות העצם (3D properties Editor), שנפתח באמצעות קיצור המקשים N או ידנית בצידו הימני של ה-3D Viewport על ידי לחיצה על החץ.
שינוי מצבי תצוגה
בסמוך לפינה הימנית העליונה של ה-3D Viewport נמצאים יישומוני תצוגה שונים:
• גלגל צירים לסיבוב המרחב, לחליפין הפעולה ניתנת לביצוע באמצעות לחיצה על המקש האמצעי בעכבר
• כלי זכוכית המגדלת. בלחיצה עליו וגרירה משתנה המרחק מהתצוגה. לחליפין, גלילה עם המקש האמצעי בעכבר.
• כלי היד. לחיצה עליו ותזוזה מאפשרת הסטה לכיוונים שונים של התצוגה במישור המסך.
• כלי המצלמה. לחיצה עליו לסירוגין תאפשר כניסה ויציאה למבט על הסצינה מכיוון המצלמה.
• כלי הפרספקטיבה – מעבר מלינארית לאורטוגרפית.
שינויים באמצעות המקלדת הנומרית
המקלדת הנומרית שנמצאת בצידה הימני של מקלדת המחשב מאפשרת שינוי ושליטה בזוויות תצוגה:
0 – מבט מהמצלמה הפעילה Active Camera
1 – מבט מהחזית, כלומר האופק הוא ציר ה-X
2 – סיבוב המרחב סביב האופק
3 – מבט מהצד, כלומר האופק הוא ציר ה-Y
4 – סיבוב המרחב סביב ציר ה-Z ימינה
5 – החלפת תצוגה לסירוגין בין פרספקטיבה לינארית לאורטוגרפית
6 – סיבוב המרחב סביב ציר ה-Z שמאלה
7 – מבט מלמעלה
8- סיבוב המרחב סביב האופק
9 – סיבוב ב-180 מעלות סביב ציר ה-Z של המרחב
שימוש במקש CTRL בתוספת המספרים ישנה את המבט לכיוון ההפוך, למשל CTRL + 7 יעביר את התצוגה למבט מלמטה.
שימו לב!!
ישנם מחשבים ניידים שאינם כוללים אותה, מומלץ לחבר מקלדת רגילה לאותו מחשב נייד על מנת להקל על השימוש בקיצורים הרבים בתוכנה.
הוספת עצמים
כאשר נפתח את Blender או ניצור בה קובץ חדש יופיעו במסך ה-3D Viewport קוביה, מצלמה ומנורה, המהווים את בסיס הרכיבים בסצינה.
אופן הבחירה בעצמים מוצג בהמשך, אך לפני כן נתאר חלק ממצבי העריכה הקיימים בתוכנה.
מצבי עריכה
• Object Mode – עריכה של העצם בשלמותו, זהו המצב הראשוני שבו נפתחת התוכנה עם קובץ חדש.
• Edit Mode – עריכה של של חלקי העצם שיפורטו בהמשך: Vertices, Edges, Faces.
• Sculpt Mode – עריכה של פני השטח של העצם באמצעות כלים המדמים עבודה בחומר (חומר פיסול רך כמו חימר).
בחירה של עצמים
מגרסה 2.8 חלו שינויים באופן הבחירה.
התווסף כלי בארגז הכלים המרכז את אופני הבחירה השונים (המעבר בין מצבי הבחירה של הכלי מתבצע עם קיצור המקשים W):
• בחירה סלקטיבית, המתבצעת בלחיצה ישירה
• בחירה על ידי Box selection המאפשרת לתחום איזור המכיל עצמים או חלקי עצם
• בחירה על ידי Select circle המאפשרת באמצעות ראש דמוי מברשת לסמן במגע עצמים או חלקי עצמים
• בחירה באמצעות Select Lasso המאפשרת תחימה גמישה של עצמים או חלקי עצמים
• בחירה של כל העצמים, או כל חלקי העצם, אפשרית באמצעות לחיצה על מקש A. לחיצה כפולה על מקש A מבטלת את הבחירה .
• בצידו העליון השמאלי של של חלון 3D Viewport נמצא תפריט Select הכולל פקודות נוספות לבחירות באופנים שונים.
(משתמשים ותיקים יכולים להגדיר שימוש באופן הקודם. לחיצה עם לחצן שמאלי של העכבר על עצם מגדירה בחירה.)
תפריט Add או קיצור המקשים Shift + A
Meshes
הסוג הראשון של העצמים שנערוך הוא Meshes. המרכיב הבסיסי של ה-mesh הוא Vertex (Vertices ברבים – קודקוד). חיבור של שני קודקודים יוצר Edge. חיבור של 3 Edges או יותר, יוצר לנו Face פאה.
במצב Edit Mode יופיעו לנו 3 פקדים בפינה השמאלית העליונה המאפשרים החלפה של אפשרות הבחירה בין שלושת המרכיבים.
Loops – בחירה של לולאות Edges ו-Faces
Extrude – הכוונה לפי צירים
{/mprestriction}
S - שינוי גודל
R - סיבוב
G - גרירה
Ctrl + Extrude שכפול ומשיכת חלק מסומן ב-Mesh
Shift + R - Repeat חזרה על רצף פעולות אחרון
Shift + S - הצמדת ה-3D Curser לאובייקטים או מיקומים שונים ולהפך
P - Seperate מאפשר סימון חלקים מ-Mesh וניתוק שלהם לעצם עצמאי
H - הסתרה של חלקי Mesh
Alt + H - חשיפה של חלקי Mesh